В Україні на повну силу після перехідного періоду запрацювали нові правила реєстрації прав на нерухомість. У силу вступила нова редакція закону “Про держреєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.
Головні зміни: тепер єдиним документом, що підтверджує право власності на квартиру, є виписка з Єдиного держреєстру речових прав на нерухомість; вносити зміни до реєстру можуть тепер не тільки нотаріуси, а й департамент держреєстрації Мін’юсту (колишня Держреєстраційна служба), органи влади, аж до сільради; а за внесення до реєстру даних доведеться платити.
ЩО РОБИТИ
Як роз’яснили у Мін’юсті, реєстр нерухомості діє з 1 січня 2013 р. і якщо до цієї дати будинок, квартира і т. д. не змінювали власника, то в реєстрі такого об’єкта немає. Він може бути внесений або в електронний реєстр БТІ, який формувався в 2010-12 рр. і тепер використовується БТІ як архів, або в паперовий архів БТІ. Власникам нерухомості, які не збираються її продавати, дарувати, заповідати, вносити зараз дані до реєстру не обов’язково, всі паперові документи на право власності дійсні.
Але внести бажано з двох причин. Перша – в майбутньому доведеться це зробити (наприклад, власник помре, і постане питання про оформлення спадщини) і треба йти в БТІ за довідкою, що нерухомість дійсно є в реєстрі (штамп про реєстрацію на самому документі не в рахунок). Друга – внесена до реєстру нерухомість гарантовано захищена від аферистів, попереджають у Мін’юсті, а от житло, зареєстроване в паперовому реєстрі, може бути перепродано потай від власника. Внести нерухомість в новий реєстр можна у нотаріуса (це дорожче, від 300-500 грн) або в центрі адмінпослуг (вони є у великих містах, ціна послуги – 34 грн).
МІНУСИ
Ріелтор Максим Єрмоленко побоюється, що збільшення кількості осіб, допущених до реєстру, уповільнить або зупинить його роботу (сайт ляже): “Зростає ймовірність помилок, а то і зловживань, якщо документи почнуть оформляти в сільрадах, а не нотаріуси”.
За словами Столітнього, необгрунтовано завищена плата за термінову реєстрацію зміни права власності: якщо вона проводиться за 2 години, треба сплатити 5 мінзарплат (6890 грн, раніше – безкоштовно), за добу – 2 мінзарплати (+2756 грн), а якщо за 14 робочих днів – всього 137,8 грн.
“Більшість будуть чекати два тижні, але до 2016 р. нотаріус вносив дані до реєстру і видавав виписку з нього протягом години! За два тижні очікування є небезпека, що квартиру перепродадуть ще раз”, – говорить Столітній.