Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, окрім африканського твердого палива, планує імпортувати вугілля ще й з Австралії. Водночас, інвестувати в українські шахти в уряді не мають ні бажання, ні можливостей. Через брак грошей закривають не лише старі копальні, але й хочуть законсервувати єдину майже добудовану копальню в країні – Нововолинську шахту №10.
Про це йдеться у сюжеті перших західноукраїнських новин «Огляд дня».
Єдина у всій країні новозбудована шахта розміщена за 10 кілометрів від містечка Нововолинськ. Уряд інвестував у її зведення майже 1,5 мільярда гривень бюджетних коштів. Тепер, коли усі роботи майже завершено, раптово заговорили про консервацію шахти. Адже, за словами міністра енергетики та вугільної промисловості Володимира Демчишина, у бюджеті немає грошей на завершення цього проекту. Натомість голова шахтарської профспілки Новолинська каже: кошти для гірників завжди в бюджеті були, але їх перераховували шахтам бездумно – під кінець року, тож гроші просто не встигали правильно освоїти.
«Якщо минулого року ми з 200 мільйонів вибитих коштів встигли освоїти лише 147 мільйонів, то наступного на будівництво десятої шахти з бюджету не виділили ні копійки», – обурюється голова Волинської профспілки працівників вугільної промисловості України Юрій Калістратов.
Щоб добудувати шахту, потрібно три мільярди гривень і ще 250 мільйонів на виплату працівникам заборгованостей по зарплатні.
Працівники ж копальні переконані, що їхню шахту уряд повинен таки добудувати, адже вона буде економічно вигідною і державі, і гірникам.
«Шахта не стане дотаційною, видобуток буде суттєвий. Тобто, якщо запустять дві лави одночасно, то в держави не потрібно буде брати коштів на вартість вугілля. Якщо все буде добре, по сьогоднішніх цінах, прибуток шахти становитиме 500 мільйонів на рік», – впевнений голова профспілки Нововолинської шахти №10 Георгій Новосад.
Чималі поклади вугілля за десять кілометрів до кордону з Польщею ваблять сюди й інвесторів. Але в теперішніх умовах ризикувати вони не поспішають.
«Приїжджали з швейцарської фірми, хотіли біля цієї шахти побудувати комплекс з переробки вугілля. Якщо їх послухати, то так виходить, що наше вугілля можна переробляти в бензин і дизпаливо», – каже Новосад.
Такі заводи давно працюють при шахтах у країнах Євросоюзу, наприклад, у Польщі. Завдяки їм копальні не збиткові, тож і закривати підприємства немає потреби. Водночас, лише у Нововолинську з десяти діючих шахт вісім уже закрили. А ті дві, які залишили, кажуть шахтарі, не можуть працювати через незрозумілу політику у профільному міністерстві.
«Міністерство видало наказ поскорочувати людей, тепер їх не хватає. Мушу працювати в другу зміну, дороблювати роботу», – каже головний інженер шахти №1 Андрій Пилип'юк.
Шахта пана Андрія найстаріша в регіоні, працює вже майже 80 років, і запасів вугілля вистачить ще на 15 років. Однак в міністерстві її теж планують закрити, – мовляв, збиткова і нерентабельна. Водночас нове будівництво, через брак коштів, законсервують. А все тому, що економічні проблеми гірників перевели в політичну гру: на рівні уряду триває боротьба з олігархами. Як наслідок, в Україні можуть повністю знищити вугільну галузь.
Тож експерти наголошують: звичайно, ніхто не передбачав, що через проблеми в економіці, зменшиться попит на вугілля, однак Нововолинську шахту №10 потрібно дофінансувати.
«Сьогодні ми в кризі, але завтра економіка підніматиметься, а шахти за один день не побудуєш. На це підуть роки і велике фінансування. Тому заморожувати і ставити на консервацію копальні – це помилка», – переконує голова Незалежної профспілки гірників України Михайло Волинець.